tirsdag 26. oktober 2010

En vakker bok som virkelig ga meg noe!

I dette innlegget vil jeg fortelle om en bok jeg nettopp har lest. Boka heter "Idas dans" og er skrevet av Gunnhild Corwin. Bakgrunnen for at jeg begynte å lese denne boken er delt. For det første leste en god venninne av meg denne boka og anbefalte den på det sterkeste. For det andre følte jeg en tilknyttning til det boka handler om, nemlig det å være pårørende til noen som får en kreftdiagnose og hvordan livet kan være etter å ha fått en slik diagnose.

Bilde hentet fra: www.bokkilden.no

Boka var alt jeg forventet og mer. 
Den er sterk og ærlig, varm og sårbar og den traff meg midt i hjerterota! Den var faktisk denne vakre boka som ga meg det siste pushet for å starte denne bloggen. Rett og slett en så god bok at jeg følte jeg måtte dele min opplevelse av å lese den. 

Uten å avsløre for mye vil jeg fortelle litt mer om boka og mine reaksjoner på den. Jeg har selv opplevd kreft i ganske nær familie, både to onkler og en tante som til slutt måtte gi opp kampen og en liten gutt som kjemper den dag idag. Dette gjorde at denne boka kanskje ble ekstra spesiell for meg. Jeg har ikke vært så nær som Gunnhild Corwin er når hun forteller om sin egen datters kamp og hennes deltakelse i denne kampen, derfor åpnet denne boka en ny verden for meg. Selv om mennesker nær meg kjempet og kjemper, går fortsatt min hverdag som normalt, men i denne boka blir man med inn i en verden hvor man virkelig får et nytt perspektiv på livet. 

Jeg satt igjen med en følelse av at er det noe vi glemmer i hverdagen så er det nettopp det å nyte øyeblikket. Ingen av oss vet hvor mye tid vi har sammen med de menneskene vi bryr oss om og derfor bør vi hver dag minne oss selv på å nyte det. Alle ting som ellers kan virke viktig, som å rekke alt man burde gjort, er til syvende og sist ikke så viktig som å fortelle de menneskene som betyr noe for deg at de faktisk gjør det, og prioritere å bruke tid på disse menneskene. Og å bruke tid på det som gir en selv mening i hverdagen. 

Så om du er ute etter en ekte og vakker bok, vær klar med et lommetørkle og ta deg god tid. 
Denne er både vakker og trist samtidig men aller mest vakker! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar